Wednesday, April 26, 2006

Freddie? No, Brian!


Gårdagens TV bestod av en riktigt stor överraskning. I den nya serien Freddie.

Brian Austin Green (alltså den töntigaste och mest retsamma karaktären/hatobjektet i Beverly hills 90210 - David Silver) visar sig vara en mycket kompetent komediskådespelare. Han får precis varenda oneliner att sitta som en smäck, lyckas få till ett perfekt tonläge för karaktären och har en naturlig timing som får Freddie Prinze Jr att blekna till ett intet. Han är helt enkelt så överraskande bra att man liksom måste omvärdera stora delar av sin ungdoms tv-historia (bevvan).

Medan Austin Green levererar klarhet på klarhet så till den milda grad att man längtar efter att han skall komma i bild igen, så levererar Freddie Prinze Jr ankor. I de allra värsta stunderna känner man att det är tagningar som egentligen borde klippts bort, eftersom Freddie lyfter huvudet efter "levererat skämt" och ler brett (alldeles för tidigt) i någon sorts vilsen övertygelse om att han "fick till det", men, det får han förstås inte, trots de gigantiska lobbarna (ja, man smashar ju på lobb, men Freddie smashar ut hela tiden, alternativt slår hål på luften).

Austin Green bör få en egen serie snarast! Han är min nya idol. Jag tittar garanterat nästa vecka.

8 Comments:

Blogger eff said...

Måste kolla nästa vecka då.

Fredde Prinze Jr. är väl överskattad rent generellt. Tycker jag. Rätt halvkass skådis. Lever väl en del på sitt namn. Freddie Prinze d.ä. var rätt populär i USA, sen sköt han sig, tror jag, och blev lite legend på det. Om jag minns rätt.

1:44 AM  
Blogger Urologen said...

O fan, det hade jag ingen aning om. Ärligt talat. Ännu en som sköt sig alltså.

6:18 PM  
Blogger eff said...

Läste på lite nu. Ståuppare var han, Freddie Prinze. Fick snacka med Johnny Carson första gången han uppträdde där (vilket betydde att man var rolig som fan, Carson snackade bara med såna han verkligen gillade). Med i en komediserie också. Började knarka och på den vägen gick det. Blev bara 22 år gammal.

Sedan var jag kanske inte helt rättvis mot Jr. Han är väl habil skådis och så är han jävligt snygg också, vad jag förstått (själv kan jag inte påstå att jag tycker det). Teen movie heart throb.

10:16 PM  
Blogger Urologen said...

Jo, det är väl så jag har förstått det också, habil. Det var därför jag blev så förvånad, dels av att se honom i en tv-serie med sitt eget namn på, dels att han blev så helvetes utspelad av Brian Austin Green.

Det sista skulle väl förvåna tillochmed Bernie (från weekend at Bernie's... ja, du vet).

12:57 AM  
Blogger eff said...

Jag missade det andra avsnittet häromdagen. Eller, jag hann se några sekunder, men det gav ju inte så mycket.

11:53 AM  
Blogger Urologen said...

Du det gjorde jag också. Jag har lite andra proriteringar just nu. Och ett jobbigt liv.

12:37 PM  
Blogger eff said...

Jag såg veckans avsnitt, inte i ett sträck, men större brottstycken. Kackig supporting cast, bara Brian Austin Green som var riktigt rolig, tycker jag.

Prinze var ett sömnpiller. Dålig tajming, konstig betoning bitvis, lyckades inte driva hem skämten.

PS. För övrigt anser jag Matthew Perry vara bitvis genialisk i Friends vad gäller just punchlines och upplägg. I högform är det absolut världsklass. Hans ryckiga kroppsspråk och roliga betoningar.

12:57 PM  
Blogger Urologen said...

Precis min analys - Austin Green är riktigt rolig och Prinze riktigt dålig. Den där konstiga betoningen, är på pricken. Så var det verkligen. Man hörde att han kom fel liksom. Eller rättare sagt, man hörde att han suttit i sin trailer och jobbat med sin punchline i flera timmar och ÄNDÅ kommer han fel...

1:18 PM  

Post a Comment

<< Home